Hjemmeområder og torve er gruppernes nærmiljø, men som udgangspunkt kan der foregå læring overalt på skolen og uden for skolen. Denne fleksible opdeling er en grundlæggende organisering på Friskolen I Viborg
Hjemmeområder er ikke klasselokaler, men derimod den sociale og trygge base hvor de aldersintegrerede gruppe har deres afsæt for læring.
Skolens læringsmiljøer og byggeri understøtter de aldersintegrerede grupper.
De aldersintegrerede grupper
Hver gruppe er på ca. 40 børn, og der vil være tilknyttet 3 lærere til hver gruppe. Vi arbejder med antal børn pr. lærer i stedet for en klassekvotient, da vores grupper kan deles i mindre holdenheder.
Gruppernes sammensætning
Som barn er man som udgangspunkt to år i en gruppe, dermed oplever børnene at få en rolle som kulturbærere, som skal videregive normer og adfærd, samt oplever at de skal/kan lære fra sig, som er en vigtig kompetence. Børn er en ressource, børn lærer af hinanden.
Børn på samme alderstrin udvikler sig forskelligt, og derfor har vi en fleksibel organisering og gruppestørrelser der skal afspejle mangfoldigheden i børneflokken. Vores organisationsform, indretning og planlægning afspejler vores syn på læring. Vores gruppers organisering hjælper børnene til at nå deres nærmeste udviklingspektrum/zone. Vi skal rumme spredningen i den kognitive og følelsesmæssige udvikling
Undervisning pa tværs af alder og klasser medfører, at lærere anvender mere udviklingsrelevant praksis og sætter ind med mere differentierede metoder, og at børnene lærer meget af hinanden.
Udnytter vi diversiteten i børneflokken er det nemmere at tage udgangspunktet i barnet, frem for i gruppen.
De fleksible grupperinger medfører, at alle børn kan interagere med andre mennesker med forskellige personligheder. baggrunde, evner, interesser og aldre. Denne interaktion er grundlag for læring.